Proszę Państwa mamy to! Zarząd Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie na swoim posiedzeniu w dniu 17 marca 2021r. przyznał Fundacji Regnum vegetabile dotację w kwocie do 104.582,55 złotych na zadanie pn Produkcja cyklu audycji audiowizualnych do mediów społecznościowych pn „Ogród w zgodzie z naturą” jako forma prowadzenia edukacji ekologicznej w dobie pandemii COVID-19.
Celem projektu jest przyswojenie przez internautów zasad umożliwiających zmniejszenie niekorzystnego oddziaływania na środowisko w swoim najbliższym otoczeniu poprzez zmianę podejścia do świata przyrody w naszych ogrodach.
Czekamy na podpisanie umowy. Działamy już od połowy lutego. Prace trwają.
Tematyka filmów
Blok 1 – ekologiczna uprawa ziół, kwiatów jednorocznych i warzyw
W dobie pandemii COVID-19 internauci zdobędą praktyczną wiedzę jak samodzielnie wyprodukować dla siebie i swojej rodziny zdrową żywność. Zostaną zaprezentowane kolejne etapy uprawy roślin od nasiona poprzez sadzonki i rośliny w pełni rozwoju po plony finalne. Pokażemy Państwu jak można uprawiać warzywa metodą bez kopania ziemi „no dig” na rabatach podwyższonych i na płask. Poznacie Państwo zalety stosowania probiotyków jako naturalnej szczepionki poprawiającej jakość organizmu glebowego a przez to produktywność gleby. W ostatnich latach w okresie wiosny i lata mamy często do czynienia z okresami suszy a możemy ją łagodzić i oszczędzać wodę w naszych ogrodach poprzez ściółkowanie powierzchni rabat różnymi materiałami organicznymi, które z gospodarczego punktu widzenia stanowią odpad lub są w nadmiarze. Na potrzeby projektu zaprezentujemy zalety zrębki drzewnej będącej produktem ubocznym z wycinki drzew i krzewów. Ponadto planujemy przekazać za pośrednictwem gminnych ośrodków pomocy społecznej z naszego sąsiedztwa 1/4 wyprodukowanych rozsad osobom potrzebującym aby mogły samodzielnie produkować dla siebie warzywa, zioła i kwiaty jednoroczne.
Blok 2 – przystosowania roślin do życia w środowiskach suchych
na przykładzie kaktusów i sukulentów
Od kilku lat z niepokojem obserwujemy długotrwałe okresy suszy w okresie wiosny i lata. Rośliny wytworzyły w ciągu milionów lat wiele przystosowań do życia w ekstremalnie suchym klimacie. Zapoznacie się Państwo z szeregiem modyfikacji budowy u roślin rosnących na suchych stanowiskach w różnych częściach świata. W jaki sposób uprawiać je w naszych ogrodach i mieszkaniach. Pokażemy również przystosowania naszych rodzimych gatunków roślin do życia w suchych środowiskach oraz jakie rośliny warto uprawiać w naszych ogrodach aby oszczędzać wodę a jednocześnie cieszyć się ich pięknem.
Blok 3 – Rodzinne poznawanie przyrody poprzez zabawę
Wspólna praca osób dorosłych z dziećmi może być świetną praktyczną nauką o przyrodzie i ekologii. W trakcie wspólnych rodzinnych warsztatów opiekunowie mogą w prosty i przystępny sposób pokazać dzieciom świat ożywiony i nieożywiony wokół nas. Dzieci mogą poznać podstawowe prawa rządzące przyrodą, nabyć pozytywnych dla środowiska zachowań i nawyków. Same zajęcia warsztatowe są świetną formą terapii manualnej dla najmłodszych, przełamują zahamowania związane z kontaktem z przyrodą generowane przez świat wirtualny. Stanowią element wpływający na rozwój młodego człowieka, uczą wrażliwości i empatii względem innych ludzi i organizmów żywych. W trakcie zajęć zostaną zaprezentowane proste czynności, które mogą być wykonane na podstawie filmu w domu, ogrodzie wspólnie z dziećmi.
Blok 4 – świat na sześciu nogach, czyli w królestwie owadów
Blok podzielony na 3 części, których zakres zostanie uzależniony od wegetacji roślin i aktualnie panujących warunków pogodowych. Sąsiedztwo owadów i innych zwierząt w ogrodzie często zaskakuje, niepokoi, a czasami nawet przeraża! Zrozumienie roli jaką odgrywają w przyrodzie i w naszym ogrodzie wydaje się kluczowe dla przełamania wszelkich uprzedzeń i w kroczenia bez lęku w ich fascynujący świat. Owady, pajęczaki, ptaki, płazy, gady, ssaki… tworzą bioróżnorodność w ogrodzie, a ta ma ogromne znaczenie dla zdrowia naszego ogrodu. Pokażemy Państwu jak i gdzie obserwować aby „widzieć”. Jakie organizmy możemy spotkać w naszym ogrodzie. W jaki sposób zaprosić organizmy pożyteczne i jakie znaczenie mają dla naszego ogrodu i dla nas. Jak zachęcić dzieci do obserwacji świata ożywionego i szacunku dla niego, przez ukazanie zaskakujących cech owadów i innych organizmów. A przy okazji zbudujemy domki dla owadów oraz jeża.
Blok 5 – bądź ekologiczny, ekonomiczny i estetyczny
Celem zadania jest uświadomienie odbiorcom ilości produkcji odpadów w życiu codziennym oraz możliwości przyczynienie się do ograniczenia panującego w obecnych czasach konsumpcjonizmu, a przez to zmniejszenie wykorzystania zasobów naturalnych potrzebnych do wytworzenia produktów oraz ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i innych substancji szkodliwych do środowiska. Dodatkowo zostanie zwrócona uwaga na zjawisko mikroplastiku, który trafia do środowiska. W związku z założeniami celem materiału filmowego będzie pokazanie odbiorcy jak można przygotować własnoręcznie rzeczy, które przydatne są do uprawy roślin zarówno w domu, jak i w ogrodzie nie kupując np. nowych doniczek tylko wykorzystując materiały, które posiadamy w naszych domach lub znajdziemy w ogrodzie lub wykorzystamy np. pojemniki niepotrzebne, uszkodzone. Podczas realizacji projektu zostanie zaprezentowane zdobienie donic metodą dekupage, z wykorzystaniem betonu, patyków, szyszek, liści itd. Ponadto zostaną zaprezentowane różne sposoby dekoracji z wykorzystaniem tzw. odpadów, rzeczy bezużytecznych.